- U bevindt zich hier:
-
Start
-
De Fiets, onderhoud
- Onderhoud stuur
Reiniging stuur
Het stuur van uw racefiets kunt u het beste schoonmaken met een spons en een sopje met wat afwasmiddel of autoshampoo. Wrijf op het gedeelte met het stuurlint wel met de wikkelrichting van het lint mee, anders beschadigt u wellicht het lint.
Inspectie stuur
Controleer of het stuur nog goed vast zit en of het nog recht staat, dus parallel aan het voorwiel. Vanwege het stuurlint is een groot deel van het stuur zelf aan het oog onttrokken, maar het verdient niettemin aanbeveling het geheel zo goed mogelijk te controleren op eventuele beschadigingen, scheurtjes, lakschades, roest en dergelijke.
Smering stuur
Maak de stuurpen los, maak deze goed schoon, breng een dun laagje montagepasta of vet aan op het gedeelte van de pen dat in het frame gestoken wordt, en monteer het stuur weer in het frame.
Afstelling stuur
We beperken ons in dit gedeelte tot het afstellen van een stuur bij een racefiets met een Ahead balhoofd.
Lees daarom vóór het afstellen van het stuur ook het gedeelte over het afstellen van zo'n balhoofd elders op deze website.
Om het stuur lager te zetten dient de vorkschacht (ook wel binnenbalhoofdbuis genoemd, dat is het gedeelte van de voorvork dat in de balhoofdbuis draait) te worden afgezaagd(!). Om het stuur hoger te zetten kunt u beginnen met de stuurpen om te draaien. Deze staat namelijk niet haaks op de vorkschacht maar onder een hoek van (meestal) 82°. Door de pen om te draaien wijzigt de hoek in 98° en staat het stuur dus hoger. Een andere oplossing is het gebruiken van een zogenaamde extender, dat is een opzetstuk waarmee in feite de vorkschacht wordt verlengd. O.a. de firma BBB levert zo'n extender. Het is zeer de vraag of zo'n extender ook te gebruiken is bij een voorvork waarvan ook de vorkschacht van carbon gemaakt is. Raadpleeg daarvoor een echte wielerspecialist.
De stuurpen losmaken gaat bij fietsen met een balhoofd van het Ahead-type als volgt: draai de twee inbusboutjes aan de zijkant los. Draai vervolgens de inbusbout bovenop de stuurpen er helemaal uit en verwijder het hoedje. De stuurpen kan nu van de vorkpijp geschoven worden.
Stuurlint verwisselen
Dat is een leuk klusje waardoor het uiterlijk van de racefiets erg kan opknappen.
Verwijder de beide stuurdoppen en stroop de rubbers van de remgrepen omhoog.
Verwijder het oude stuurlint (kijk daarbij goed hoe dit bij de bevestiging van de remgrepen loopt!) en verwijder eventueel ook het plakband of tape waarmee rem- en derailleurkabels onder het onder het oude lint werden vastgehouden.
Maak het stuur goed schoon met een ontvetter, zoals bijvoorbeeld wasbenzine.
Bevestig vervolgens de rem- en derailleurkabels (als die onder het stuurlint horen) weer met een stukje plakband of tape aan het stuur.
Wikkel bij wijze van proef het stuurlint eerst een keer rond het stuur met de "plakstripbescherming" er nog op. Kijk vooral goed hoe het lint bij de remgrepen moet lopen.
Plak nu eerst een stukje stuurlint van zo'n 6 Ã 7 centimeter over de bevestiging van elke remgreep. Meestal worden zulke stukjes al los meegeleverd en anders moet u zelf twee stukjes afknippen.
Begin vervolgens onderaan, dus bij het uiteinde van het stuur, met wikkelen van het stuurlint. Links tegen de klok in, rechts met de klok mee. Doet u dat andersom dan zal het lint tijdens het fietsen steeds losser gaan zitten. Op zich niet erg natuurlijk, want dan kunt u het binnenkort nog eens oefenen.
Laat onderaan, dus wanneer u begint, een stukje lint oversteken dat u straks naar binnen kunt duwen met behulp van de stuurdop.
Werk langzaam naar boven, houd het lint bij het wikkelen goed strak en scheur telkens slechts een klein stukje van de plakstripbescherming.
Rond de remgrepen dient u het lint kruiselings omhoog te trekken. Anders gezegd: zorg dat de laatste baan onder de remgreep al half op de greep ligt, ga dan diagonaal omhoog en plak de volgende wikkeling weer half op de remgreep zodat daar geen stukje stuur meer zichtbaar is. Werk dan door tot boven op het stuur. Knip het lint daar schuin af en plak het vast met voldoende tape. Maar let op: het bij het lint meegeleverde tape is nogal eens te kort en slecht plakkend!
Plaats nu het rubber rond de remgrepen weer terug en plaats de stuurdoppen.
Rijd geen meter zonder die dingen, want bij een valpartij kan een open stuureind een enorme wond veroorzaken!
Liever op een (geluidloze!) instructiefilm zien?
Maar met geluid kan het natuurlijk ook in 1½ minuut: