Start De Club Toerkalender Leden Lid worden? De Fiets, aanschaf De Fiets, onderhoud Ook nuttig Contact Wielerlinks Finish

 

Onderhoud racefiets frame en vorken


Laksoorten

Racefietsframes worden voornamelijk afgewerkt door middel van poedercoating en met hoogglanslak. Poedercoaten of poederlakken is een elektrostatisch verfproces waarbij met perslucht negatief geladen poeder op een positief geladen voorwerp wordt verstoven. Hierbij blijft het poeder aan het voorwerp kleven waarna het in een oven wordt uitgehard. Dit proc├ęd├ę wordt door vrijwel alle fabrikanten gebruikt voor massaproductie. Het voordeel van poedercoating is vooral dat het een zeer slagvaste afwerking vormt.

Is poedercoaten niet mogelijk, of betreft het kleine aantallen dan kiest men vaak voor afwerking met hoogglanslak. Het resultaat bij hoogglanslak is mooier en er kan individueel spuitwerk worden gemaakt. Omdat hoogglanslak tegenwoordig op waterbasis is en veel lichter van gewicht, is hoogglanslak duidelijk kwetsbaarder dan poedercoat. Hoogglanslak dient daarom veel meer onderhouden te worden dan vroeger nodig was toen de deze laksoort nog op oliebasis werd gefabriceerd.

 

Voor het onderhoud van poedercoat en in het bijzonder van de gevoeliger hoogglanslak zijn er twee algemene adviezen:

1. Veeg na iedere rit even het frame af met een vochtige doek of spons. Met name de bovenbuis en dan vooral de onderkant daarvan. Zweet doet vernietigend werk als u dat laat zitten. Spoel desnoods de fiets af met leidingwater en wrijf deze daarna droog.

2. Zet de fiets zo min mogelijk nat in een vochtige ruimte zonder voldoende ventilatie. Anders zal de lak zeker worden aangetast.

 

Reiniging

Maak het frame en de vorken schoon met een zachte, niet pluizende doek, gedrenkt in water met een mild reinigingsmiddel. Droog na met een doek.

Met name de bovenbuis en dan vooral de onderkant(!) daarvan verdienen de aandacht. Uw zweet doet vernietigend werk als u dat laat zitten. Spoel desnoods de fiets af met kraanwater en wrijf deze daarna droog.

Zet het frame eventueel na het reinigen in de wax: dat beschermt het frame en ziet er ook mooier uit.

 

Inspectie

Er zijn twee belangrijke oorzaken van frameschade, namelijk materiaalmoeheid en valpartijen. Controleer het frame daarom periodiek, maar zeker ook na elke valpartij of als het slapper aanvoelt of vreemd kraakt.

Let daarbij vooral op:

- beschadigingen: lakschade, deuken, scheuren, barsten, roestvorming, verkleuring en vervorming;

- de punten waar een spanningspiek in het materiaal zit: bijvoorbeeld bij een gat in de buis of een verbinding. Ook plekken met een diktevariatie zijn berucht;

Dit alles geldt niet alleen voor het frame zelf, maar ook voor de voor- en achtervork.

 

Schade

Is er uitsluitend lakschade, werk het frame of de vork dan bij met (blanke) lak.
Is het frame zelf beschadigd, dan is soms reparatie mogelijk, in andere gevallen is vervangen de enige optie: vraag advies bij uw fietsenmaker.

 

Auteursrechten e.d.

 

duijnstee 2

1907

1905

dga1

 

-